wtorek, 16 lutego 2010

Zaproszenie barowe 3

Zima trzyma i podobno potrzyma jeszcze trochę.
To dobra okazja do spróbowania kolejnych treściwych i energetycznych sałatek.
Dziś do wyboru:

Propozycja 6: Marokańska miseczka soczewicy
Składniki:
- po 1 szklance soczewicy żółtej, zielonej i czerwonej
- 2 cebule
- 3 łyżki oliwy
- sok z 1/2 cytryny
- 3 ząbki czosnku
- imbir
- pęczek kolendry
- sól, pieprz

Wszystkie rodzaje soczewicy opłukać i ugotować do miękkości - każdą osobno (wrzucić na 1 litr osolonego wrzątku).
Odcedzić i odstawić do ostygnięcia.
Cebule obrać i drobno posiekać.
Wymieszać soczewicę z cebulą, oliwą, sokiem z cytryny.
Przyprawić do smaku zmiażdżonym czosnkiem, imbirem, posiekaną kolendrą, solą i pieprzem.
Schłodzić w lodówce.

Źródło: "Sałatki i grill. Nowe naj poleca" 6/2009

Propozycja 7: Sałatka z wędliną
Składniki:
- 15 dkg dowolnej wędliny pokrojonej w plasterki
- 2 średnie czerwone cebule
- 25 dkg białej rzodkwi (kalarepy lub rzepy)
- 2 łyżeczki łagodnej musztardy
- 2 łyżki oliwy
- 1 łyżka octu ziołowego
- 1 łyżka soku z pomarańczy
- sól, pieprz, curry
- kilka listków rozmarynu do dekoracji

Wędlinę pokroić w cienkie paski.
Cebule obrać i pokroić w krążki.
Rzodkiew obrać, przekroić wzdłuż i pokroić w plasterki.
Sos: wymieszać musztardę z octem, sokiem z pomarańczy i oliwą.
Doprawić do smaku przyprawami, dokładnie wymieszać.
Wszystkie składniki sałatki ułożyć na talerzach i polać sosem.
Udekorować.

Źródło: "Sałatki z różnych stron świata. Pani domu poleca" 1/98

Propozycja 8: Owocowa sałatka z bakaliami

Składniki:
- 2 pomarańcze
- 1 czerwony grejfrut
- 25 dkg ananasa z puszki
- po 6 suszonych moreli, fig i śliwek
- 10 dkg rodzynek
- 20 dkg kaszy kuskus
- 2 łyżki słodkich migdałów
- 2 łyżki masła
- 2 łyżki miodu
- szczypta imbiru
- szczypta cynamonu
- listki świeżej mięty do dekoracji

Zagotować 1 l wody, zmniejszyć płomień, wrzucić pokrojone śliwki, morele i figi oraz rodzynki.
Dodać imbir i cynamon, gotować 5-7 minut.
Kuskus zalać 200 ml wrzącej wody na 5-10 minut, dodać masło i migdały, wymieszać i trzymać w ciepłym miejscu.
Pomarańcze i grejfruta obrać, pokroić w cząstki.
Ananasa pokroić w kostkę.
Bakalie odsączyć.
Kuskus połączyć z bakaliami i miodem, dokładnie wymieszać.
Na półmisku ułożyć pomarańcze i grejfruta, w środku ułożyć kaszę oraz kawałki ananasa.
Udekorować listkami mięty.

Źródło: "Sałatki z różnych stron świata. Pani domu poleca" 1/98

Zapraszam do wypróbowania tych przepisów i podzielenia się swoimi opiniami...

9 komentarzy:

  1. Podobaja mi się, na pewno coś zrobię :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ups, a ja kupiłam dzisiaj składniki na sałatkę z poprzedniego zaproszenia ;) No nic, i tak ją zrobię, choć spóźniona ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Grażynko - rób, rób koniecznie.

    Adrijah - nie ma znaczenia, że to sałatka z poprzedniego rzutu.
    Jeśli zamieścisz notkę na blogu, to podaj proszę link - dopiszę Cię do poprzedniego podsumowania.
    I bardzo czekam na takie linki, bo na razie aktywność barowa jest dość nieśmiała.

    Każdy zrealizowany przepis, niezależnie w jakim czasie zostanie zrobiony, dodam do konkretnego podsumowania.
    Dzięki temu będę widziała sens dalszego tworzenia tej stronki - nasze wspólne doświadczenia z sałatkami.
    Nie mówiąc o takim drobiazgu, że nasze rodziny coś nowego zjedzą przy okazji.

    OdpowiedzUsuń
  4. Moźna tak?... to świetnie, bo bardzo chciałam zrobić sałatkę chińską z tuńczykiem z poprzedniego zaproszenia, ale zwyczajnie nie miałam jak i kiedy. A specjalnie kupiłam mrożonkę chińską!

    OdpowiedzUsuń
  5. Pelu, przesyłam linka do mojej sałatki z wędliną: http://kuchennewzlotyiupadki.blox.pl/2010/02/Salatka-z-wedlina.html

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wedelko - dziękuję za wiadomość.
    To dla mnie pocieszająca wiadomość, bo jakoś okropna cisza była w tej edycji barowej.
    Można powiedzieć, że barowe pustki ...

    OdpowiedzUsuń
  7. Pelu, akcja mi osobiście bardzo się podoba, choć też nie zawsze mam czas, żeby wziąść w niej udział. A może trzeba by ją było trochę bardziej rozreklamować, co? Nie wiem, np. na Durszlaku ;) Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wedelko - sądząc po liczniku dużo osób tu zagląda na zasadzie czytelnictwa.
    A co do rejestracji na Durszlaku - nie planowałam, ale pomyślę jeszcze nad tym.
    Ściskam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  9. Dołączam się spóźniona z miseczką soczewicy: http://dobrosmaki.blogspot.com/2010/03/marokanska-miseczka-soczewicy.html Mam nadzieję, że to spóźnienie zostanie mi wybaczone.

    OdpowiedzUsuń